کاربرد RFID در بیمارستان ها و مراقبت های بهداشت و درمان

چکیده :

این مقاله مجموعه ای از یافته های تحقیقاتی و توصیه ای برای استفاده از شناسایی امواج رادیویی(RFID) در صنعت مراقبت های پزشکی می باشد. درغرب ایالات متحده پنج بیمارستان بررسی شده و از نظر بیماران، مدیران و تکنسین های سیستم مورد بررسی قرار گرفت. سیستم های RFID در زمینه مراقبت های بهداشتی پتانسیل بسیار زیادی دارند که به منظور افزایش امنیت و مراقبت از بیمار، و همچنین افزایش سود تسهیلات مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، تعداد بسیار کمی از بیمارستان ها ازسیستم RFID استفاده می کنند، و آنهایی که استفاده می کنند مایل به استفاده از آن فقط برای یک یا دو مورد از توانایی های بالقوه خود هستند. استفاده بی شمار از سیستم های در دسترس RFID نشان می دهد حرکت صعودی بالقوه ای برای اکثر امکانات وجود دارد . مدیریت تمام ارائه دهندگان خدمات پزشکی حداقل باید بررسی کند که آیا این تکنولوژی امکانات خاص خود را بهبود می بخشدیانه؟.

مقدمه:

شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) نوعی از تکنولوژی است که با استفاده از میدان های الکترومغناطیسی و اتصال یک برچسب برای شناسایی اشیاء به کار می رود. این برچسب معمولا برای ردیابی و شناسایی محصول استفاده می شود. RFID یک روند رو به رشد در صنعت مراقبت های بهداشتی،است که نسبت به قبل با تاکید بیشتر بر روی ایمنی بیمار کار می کند. فناوری RFID می تواند با اطمینان کمک کند که هر بیمار به درستی درمان شده و بیماران در ازای پرداخت انجام شده خدمات دریافت می کنند. Rever (2010) دو نوع رایج از تگ های RFID فعال و غیر فعال را تعریف می کند. تگ های فعال گران تر هستند، زیرا آنها دارای یک منبع انرژی داخلی بوده واجازه می دهند دو طرفه جریان اطلاعات از برچسب به سرور و بالعکس صورت گیرد. تگ های فعال می توانند اطلاعات را بیش از 100 فوت منتقل کنند. برچسب های غیر فعال ارزانتر هستند، اما باید آنها را توسط یک منبع خارجی فعال کرد. آنها در محدوده کوتاهتر از تگ های فعال هستند، و تنها می توانند داده ها را از RFID به سرورانتقال دهند.

RFID دارای سه کاربرد اولیه در زمینه پزشکی است که عبارتند از : تجهیزات ردیابی ، ردیابی بیماران مبتلا ،و ردیابی کارکنان. پیگیری دستگاه های پزشکی گران قیمت از طریق سیستم های RFIDموجود در بیمارستان است و مزیت های فوق العاده ای دارد . تجهیزات پزشکی که در گذشته در ذخیره سازی فراموش شده است در حال حاضر زمانی که مورد نیاز است با برچسب RFID به راحتی یافت می شود. بیمارستان ها قادر به کاهش تعداد تجهیزات شده اند ، چرا که هر قطعه می تواند در هنگام نیاز در دسترس باشد . علاوه بر این، تعدادی از پرسنل مورد نیاز بیمارستان برای تجهیزات نابجا می تواند به طور قابل توجهی کاهشیابند ، و در نتیجه در حقوق و دستمزد صرفه جویی قابل توجهی مشاهده می شود. سود دوم از RFID در زمینه پزشکی ، ردیابی و نظارت بر بیماران است . در ایننقطه در حال توسعه ، RFID برای کنترل و نظارت بر محل بیمار ، برای کنترل نسخه دارودارو سند، و برای نظارت بر زمان تعامل بیمار / کارکنان می باشد .

به هر حال،کارهای بیشتری برای بهبود ایمنی بیمار با استفاده از RFID می توان انجام داد . در آینده، انتظار می رود که بیمارستان ها با نظارت بهتراز افتادن بیماران در داخل و خارج از تختشان جلوگیری کنند. شگفت آور است که ، بر طبق Horowitz (2010) ، سیستم های RFID جدید می تواند همه چیز را یک گام جلوتر برده و نرم افزار تشخیص چهره را نیز ترکیب کند. این نرم افزار تعیین می کند که یک بیمار دچار سکته شده یا ​​دچار درد بیش از حد شده است این کار با تجزیه و تحلیل حالات چهره صورت می گیرد. علاوه بر این ، RFID می تواند برای بیماران مبتلا به جنون برای جلوگیری از سرگردان شدن آنها از مکان های مورد نظراستفاده شود.

حسابداری در بیمارستان های قابل ملاحظه ای بر اساس تعامل بین کارکنان و بیماران و خدمات حاصل ارائه می شود. فناوری RFID به بیمارستان اجازه می دهد از نزدیک به تعاملات و صورتحساب ها نظارت دقیق تری داشته باشد. علاوه بر این، RFID می تواند پیگیری پذیرش بیمار ، تخلیه و حمل و نقل را نیز انجام دهد. چنین ردیابی اجازه می دهد تا تسهیلات به حداکثر رساندن فضای بستر در هربا توجه به لحظه ای است. با ردیابی بیماران بیشتر از نزدیک، بیمارستان ها می توانند صدور صورت حساب حداکثر رساندن و در نهایت افزایش سود خالص است.

کاربرد نهایی RFID در بیمارستانها در ردیابی و نظارت بر کارکنان است.به نام “پرستار پرستار بچه” توسط برخی، سیستم های RFID کمک به بیمارستان کنترل هزینه های کارکنان و زمان بر روی ساعت. علاوه بر این، سیستم می تواند پیگیری چقدر زمان اعضای هیات در واقع هزینه با بیماران خود، در مقابل انجام کارهای اداری و یا دیگر کار غیر بیمار تعامل. از دیدگاه کنترل کیفیت، این است که اطلاعات مهم برای بیمارستان ها به منظور رقابت موثر با بیمارستان های دیگر

بررسی سوابق RFID در بیمارستان :

مطالعات بسیاری در زمینه استفاده بالقوه از فناوری RFID درمحیط بیمارستان انجام شده است. تحقیقات اغلب به کارایی که این سیستم می تواند در تجهیزات و ردیابی بیمار در منطقه به دست آورد اشاره می کند. برای مثال، ریور (2010) دریافت که RFID منجر به افزایش بهره وری، افزایش کیفیت سازمان در سطح عملیاتی، و افزایش سطح دسترسی بیمارمی شود. صنایع بکارگیری فناوری RFIDمتوجه پیشرفت های در زمینه مدیریت کارآمد، ردیابی بهتر دارایی ها ، کاهش دزدی ،خطاهای کمتر، و افزایش ارتباطات واقعی شدند. به دلایل امنیتی، معاونت غذا و دارو (FDA) توصیه کرده است که صنعت داروسازی طرح برچسب زدن RFID بر روی تمام داروها رابه منظور پیگیری و جلوگیری از جعل و توزیع تروریستی پیاده سازی کرده است(Wicks، 2006).

گزینه های بسیاری وجود دارد که هنگامی که آن را به ردیابی که می تواند بسیار گیج کننده برای مشتریان بالقوه می آید . داش (2009 )تمایز بین دو سیستم اصلی ، RFID و خدمات محلی زمان واقعی (RTLS) می باشد . RFID سیستم شناسایی یک شیء یا شخص از طریق شبکه ارتباطات بی سیم است . می توان از آن برای شناسایی بیمار ، مدیریت و قرار دادن دارایی ها ، جلوگیری از سرقت، و مدیریت کارکنان استفاده کرد . RTLS توانایی ردیابی و قرار دادن یک شیء و یا شخص می تواند آن را با حمل تگ RFID از طریق یک سری از نقاط دسترسی به شبکه Wi-Fi را در زمان واقعی دارد . سیستم های زمان واقعی می تواند محل دقیق یک شی را ، بسته به چند متغیر، همانند انتظارجاری و / یا محل بعدی ، مکان های قبلی ، و ، یا موارد مشابه تشخیص دهد ، بارلو (2011)درمورد این که چگونه مدیران زنجیره تامین می توانند از این فن آوری به منظور ارتقاء و همچنین ردیابی ومشکلات در جریان استفاده کنند. هیچ تکنولوژی وجود ندارد که بتواند تمام جریان کار و ردیابی مشکلات را در مراکز مراقبت های بهداشتی ، اداره کند . این شرایط نیاز به بررسی بیشتری دارد که اطمینان حاصل شود که از بهترین شکل تکنولوژی استفاده شده است . در اکثر موارد، راه حل ایده آل ترکیبی از RFID, RTLS ، و بارکد است. به عنوان مثال ، RTLS برای استفاده در داروها بیش از حد گران قیمت است، اما مناسب برای استفاده در سیستم هایReal Time در محل و ایمنی مربوط به بیمار است .

مطالعات دیگر رفع موانع پیاده سازی است که بیمارستان ها در هنگام راه اندازی سیستم RFID با آن مواجه هستند. برخی از مشکلات پیاده سازی RFID در بیمارستان شبیه به مسائلی هستند که در محیط های دیگر دیده می شوند . بزرگترین موانع مربوط به هزینه تگ ها ، استفاده از برچسب ها ، تگ خوان ها، توسعه نرم افزار، و تعمیر و نگهداری سیستم می باشد( Ngai ، 2010 ، بارلو، 2010) . موضوع مهم دیگرمقدار قابل توجهی از ” داده کثیف ” است که در طول استفاده از آن ایجاد شده است . در نهایت، با توجه به Wicks (2006) ، بیمارستان ها با مسائل مربوط به محرمانه بودن مواجه شدند. به عنوان مثال، بیم آن میرود که شخص ثالث می تواند به اطلاعات خصوصی بیمار مانند استفاده از مواد مخدر ، درمان ، تشخیص ، و نوع آسیب دسترسی داشته باشد. یکی دیگر از موضوع های معمول در مطالعات وجود دارند که عبارتند ازپس انداز و پیامدهای هزینه RFIDدر محیط های بیمارستانی . بسته به نوع سیستم و استفاده واقعی از آن ، نصب و راه اندازی اولیه و هزینه های بهره برداری مداوم افزایش قیمت میابند. قیمت ها قطعا یک مانع برای پیاده سازی RFID موفق هستند ، اما با بهبود تکنولوژی، این سیستم ها به سیستم های مقرون به صرفه تری تبدیل شده اند .

پس انداز عبارت است از اینکه زمان کارکنان را که صرف جستجو برای تجهیزات، موجودی و ردیابی تجهیزات، وپیگیری سریعتر بیمار از طریق ردیابی RFIDکاهش می یابد. برای مثال، تکنولوژی که تگ های کوچکRFID را برای ابزار مربوط به جراحی برای جلوگیری از گم شدن آن در حین عمل جراحی وجود دارد. Swedberg (2009) موافق است که برگشت هزینه زیادی با استفاده از RFID صورت می گیرد. زمان هدررفته که صرف جستجو برای تجهیزات گم شده و هزینه خرید تجهیزات می شد جایگزین هزینه های عمده بیمارستان می شود. او همچنین اشاره می کند که در زمانی که بیمار در بخش اورژانس می رسند، پرسنل بلافاصله می توانند بیماران را روی تخت های خالی قرار دهند و سوالهای موثر که برای درمان بیماران مورد نیاز از آنها پرسیده شود.

این ادعای صرفه جویی در هزینه ها نیز توسط موسسه بهداشت و درمان Gel (2012) پشتیبانی می شود. شواهد تجربی نشان می دهد که کسانی که در حال اجرا یا پیاده سازی سیستم های RFIDهستند بیان می کنند که موانع RFID نسبت به مزایای RFID کمتراست و مزایای RFID بیشتر است.Reyes (2012) دریافت که مدیران معتقدند که اجرای RFID در مراقبت های بهداشتی می تواند مزایای بسیاری را از جمله بهبود مراقبت از بیمار، بهبود امنیت و ایمنی بیمار، و بهبود عملکرد سازمانی منجر شود. همچنین نتایج نشان می دهد که استقرار RFID در مراقبت های بهداشتی توسط عوامل داخلی هدایت می شود نه فشار خارجی.با این نتیجه ، از سازمان های مراقبت های بهداشتی پیاده سازی RFID انتظار می رود. تصمیم گیری برای اتخاذ RFID باید توسط عوامل داخلی، مانند دید، بهره وری، مدیریت دارایی، امنیت، خدمات به بیمار، همکاری و کاهش هزینه ها صورت می گیرد.

RFID چیست؟

شناسایی فرکانس رادیویی یا RFID، استفاده از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط بین خواننده RFID و یک برچسب الکترونیکی ضمیمه شده به یک شی می باشد. هر تگ با یک شناسه منحصر به فرد که به یک پایگاه داده گره خورده است کد گذاری میشود. برچسب ها را می توان با استفاده از کارت خوان دستی و یا تلفن همراه، قفسه یا میز کارت خوان ، و کارت خوان است که می تواند در درگاه یا در تنظیمات پورتال نصب شود. خط دید مورد نیاز نمی باشد – تگ ها می توانند ، حتی به صورت بسته بندی و در حمل و نقل، هر زمان که آیتم ها و یا مردم در محدوده یک کارت خوان قرار می گیرند به طور خودکار خوانده شوند. سیستم های RFID تا حد زیادی دارایی ها را ردیابی کرده، وعملا خطای انسانی را از بین برده در حالی که ارائه فوری، سوابق دقیق.

مزایای RFID :

با توجه به اینکه کمتر از 10 درصد از بیمارستان های ایالات متحده ازRFID استفاده می کنند و در بیشتر کارهای اداری بر آن تکیه می کنند ، فرصت های بسیاری برای استفاده از RFID و بهبود فرایندهای عملیاتی وجود دارد . دراغلب موارد، رکوردها و نمودارها تنها با برخی از اطلاعات وارد شده در یک ترمینال کامپیوتر بر روی کاغذ چاپ شده و در نمودار قرار داده شده است . رویه ها، کنترل موجودی دارایی ها و مواد مصرفی، و اطلاعات صورت حساب همه اول به صورت دستی ثبت شده و بعد از آن در یک کامپیوتر وارد شده است . با RFID به صورت یکپارچه به یک سیستم اطلاعاتی بیمارستان ، می توان بسیاری از اطلاعات مهم در مورد مراقبت ورودیبه طور خودکاروارد شود . بیماران می توانند از زمانی که وارد بیمارستان شده اند تا زمانی که آنجا را ترک کرده اند با استفتده از دست بند هایی که به بیمار داده می شود ردیابی شوند . با استفاده از این برچسب ، می توان بر روی بیمار نظارت داشت که وارد اتاقهایی می شود ویا خارج می شود . این جایی است که اشیاء ثابت خواننده همراه روش استفاده می شود . به عنوان روش ارائه شده ، اطلاعات درباره روش انجام شده و وضعیت بیمار می تواند از طریق اسکنر و پایانه های دستی با قابلیت های بی سیم به عنوان مثال وارد شده است ، کارکنان اورژانس می توانند اسکن دستبند بیمار و اسکن برچسب ها را بر روی تمام داروها قرار داده و مواد مورد استفاده در مراقبت از بیمار ( در طول معاینه ) در آن قرار گیرد . هر آنچه که مرتبط با بیمار است در آن ثبت شده است. هر گونه فعل و انفعالات مضر به مواد مخدر می تواند شناسایی و به پزشکان اطلاع داده شود.

به علاوه در سیستم اطلاعات پزشکی ، می توانRFID را برای نگهداری سوابق استفاده کرد وهمچنین اشتباهات را چک کرد. پرستار می تواند نمودار یک بیمار در زمان واقعی را با بیشترین اطلاعات جاری (در طول مراقبت ) به روز رسانی کند. علائم حیاتی، نتایج آزمون، مشاهده و بلافاصله توسط کارکنان پزشکی و یا توسط روش های خودکار بررسی می شوند. پیگیری در زمان واقعی می تواند نشان دهد که چه دارویی تجویز شده است و چه موقعی اجرا شده است . در هر زمان در طول این فرایند فیزیکی ، نرم افزار می تواند وجود خطا را بررسی و اگر دارواشتباه توزیع شده باشد به کارکنان بیمارستان اطلاع داده شود. ضبط تمام اطلاعات مرکزی ، اجازه می دهد تا نظارت دقیق تری بر بیمار توسط کادر پزشکی (در مراقبت ) صورت گیرد. پزشکان و پرستاران در ایستگاه های کاری می توانند اطلاعات بیمار را در زمان واقعی ضبط و نگهداری کنند ، و یا با استفاده از دستگاه های دستی ، نوت بوک های بی سیم ، و یا حتی تلفن های همراه به سوابق بیمار نگاه کنند. اگر وضعیت بیمار تغییر کند، رویداد نوشته شده در نرم افزار ردیابی بیمار می تواند به طور خودکار به پزشکان اطلاع دهد .دیگر نیاز به دیدن بیمار و یا نمودار چاپ شده در بالین برای ارائه کمک به پزشک نیست . پزشک می تواند به سرعت سوابق جامع پزشکی بیمار را بازیابی ، اطلاعات بازیابی شده را بررسی و داروهای مربوط به گذشته ،که توسط پرستاران در پایانه های محلی ثبت شده بررسی می کند. به عنوان بهبود یک بیمار ، اغلب او را تشویق به ورزش و راه رفتن در اطراف بیمارستان (در بازیابی) می کنند. کارت خوان های RFID به صورت ثابت پراکنده شده اند که از طریق آنها می توان آن ها را پیگیری کنند.

در طول اقامت ، تجهیزات و مواد مصرفی بیمار را می توان پیگیری و برای ثبت موجودی ویا صدور صورت حساب (برای صدور صورت حساب ) آنها را صادر و یا استفاده کرد. این امر می تواند به بیمارستان برای تامین هزینه ها کمک کند، و به طور خودکار برای بیماران و شرکت های بیمه صورت حساب صادر کند. با بیشترین پیگیری مواد مصرفی از نزدیک ، بیمارستان ها می توانند از موجودی مازاد ، و کاهش
دوره های خارج از سهام، جلوگیری کرده و بهبود بهره وری زنجیره تامین خدمات پزشکی را فراهم کنند . وسابقه مراقبت کامل برای شناسایی تقلب در حسابداری و مدیریت ، نیز آسان تر است.
هنگامی که بیمار به اندازه کافی بهبود یافته و خواست بیمارستان را ترک است، روند تسویه حساب می تواند سریع صورت گیرد به این دلیل که اکثر اطلاعات مربوط به مراقبت در عرض چند ثانیه در دسترس است .

اگر یک اپراتور یک اسکنرتعبیه کند باید تا حد امکان برچسب را به آن نزدیک کردتا بتواند آن را بخواند ، این روند هیچ تفاوتی با بارکد ندارد، و بسیاری از مزایای ارائه شده توسط RFID نفی می شود. راه حل دراز مدت رمز گذاری کردن اطلاعات بر روی برچسب است، بنابراین ساخت هر گونه اطلاعات قطع شده برای استفاده توسط شخص ثالث دشوار است. همچنین مشکل برچسب ها این است که خارج از از بیمارستان هم فعال باقی می ماند. اگربیمار برای قدم زدن در بیرون از بیمارستان مجبور به پوشیدن دست بندبود ، تگ در صورتی که کارت خوان مورد تحقیق قرار گیرد داده ها همچنان انتقال می یابد. راه حل این است که به سادگی تگ راغیر فعال کرد.

مدل RFID برای سیستم بهداشت و درمان استفاده می شود در صورتی که بدون این تکنولوژی ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی (به عنوان مثال ، بیمارستان ها ) به طور سنتی از یک نمودار کاغذی مبتنی بر جریان برای گرفتن اطلاعات بیمار در زمان ثبت نام ،استفاده می کردند که این نمودار توسط پرستار وظیفه به روز رسانی شده و در پایان هر شیفت به کارکنان تحویل داده می شود. اگر چه، پرستاران مقدار زیادی از وقتشان را صرف به روز رسانی مدارک بیمار می کنند، در صورتی که این مقدار به این دلیل که دست نوشته هستند همیشه دقیق نیستند ،. پرستاران نقش حیاتی در دو امر بستری و مراقبت های سرپایی در بیمارستان ها دارند . آنها همچنین نقش بسیار مهمی در اجرای سفارشات بالینی و یا برقراری ارتباط اطلاعاتی بین بیمارستان و بیماران دارند که این امر باعث ایجاد انگیزه برای استفاده از تکنولوژی RFID ( شناسایی فرکانس رادیویی ) برای تقویت کار می شود . RFID یکی از فن آوری های در حال ظهور است ، که می تواند عملیات خودکار ، امنیت موثر ، شناسایی دقیق بیمار، پیگیری و پردازش اطلاعات مهم مرتبط با سلامت را در بخش مراقبت های بهداشتی مانند بیمارستان ها اجرا کند.

هر تگ دستبند RFID یک شماره شناسایی منحصر به فرد ( UIN ) است که می تواند به صورت خودکار یا دستی برنامه ریزی شده و و سپس برای امنیت بیشتربرای آن رمز عبور حفاظت شده در نظر گرفته می شود. دستبند RFID را در هنگام ثبت نام می توان به هر بیمار تحویل داد، و در تمام طول دوره بستری می توان از آن برای شناسایی بیماران مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برای ذخیره اطلاعات مهم بیمار (مانند نام ، شناسه بیمار ، آلرژی به مواد مخدر ، مواد مخدر است که بیمار در امروز ، گروه خون، و غیره )استفاده شده و قبل از بحرانی شدن مسأله به صورت پویا به اطلاع کارکنان می رسد. RFID می تواند داده های ذخیره شده در دستبند را کد گذاری کند به طوری که بیماران در حال خواب در آنها اختلالی وارد نکنند . تکنولوژی RFID روشی را فراهم می کند که اطلاعات از بیمار به ارائه دهنده خدمات بهداشت و درمان / پزشک حرفه ای بدون دخالت انسان (به عنوان مثال ، ارتباطات بی سیم) دریافت یا انتقال داده شود. RFID تکنولوژی ضبط خودکار داده ها است که می تواند در شناسایی، ردیابی و ذخیره اطلاعات الکترونیکی موجود در دستبند RFID (به عنوان مثال ، تگ هوشمند ) بیمار مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ، متخصصان پزشکی / مشاوران می توانند از راه دور به وسیله WiFi با استفاده از دستگاه های تلفن همراه مانند PDA ( دستیار دیجیتال شخصی ) ، لپ تاپ ها و دیگر دستگاه های تلفن قدرت دسترسی / به روز رسانی پرونده بیمارراداشته باشند. WiFi ، شبکه های بی سیم محلی (WLAN) است که به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی (به عنوان مثال ، بیمارستان ها ) اجازه می دهد که یک شبکه با سرعت بیشتری و با هزینه های پایین تر ، و با انعطاف پذیری بیشتر نسبت به سیستم سیمی استقرار یابد. تکنولوژی RFID به طور عمده از یک فرستنده ( تگ های هوشمند ) ، یک کارت خوان و سیستم IT ارائه دهنده بهداشت و درمان ( HPITS ) که در شکل 1 نشان داده شده است . هر تگ متصل به دست بند بیمار شامل یک آنتن و یک ریزتراشه کوچک که کوچکتر از یک دانه شن است می باشد.

آنتن موجود دریک دستگاه کارت خوان امواج رادیویی یا انرژی الکترومغناطیسی را مخابره و تراشه را قادر می سازد که شناسه منحصر به فرد بیماران را به دستگاه کارت خوان انتقال داده، به طوریکه بیمار از راه دور شناخته شود.

کارت خوان امواج رادیویی منعکس شده از دستبند بیمار را به اطلاعات دیجیتال تبدیل می کند و سپس می توانید آن را بر روی HPITS برای انجام عمل پردازش انتقال دهید. اطلاعات مهم و اساسی بیمار (به عنوان مثال، ID بیمار، نام، سن، محل سکونت، آلرژی به مواد مخدر، گروه خونی، داروهایی روزانه بیمار) را می تواند برای پردازش در پایگاه داده بیمار ذخیره کند. پایگاه داده های بیمار نیز می توانند از طریق اینترنت به پایگاه داده بیمارستان های دیگر مرتبط شوند.

کاربردهای RFID در بیمارستان

شروع این فرآیند دراوایل سال 2000صورت گرفت که تعدادی از طرح های پیشنهادی برای استفاده از RFID در بیمارستان (به عنوان مثال، Hendrickson 2004)ارایه شد. RFID در بسیاری از گزارش های خبری در سراسر جهان به عنوان جزعی از تکنولوژی شناخته شد که می تواند در تسهیل برخی از انواع فعالیت، از جمله کنترل دارایی های بیمارستان و یا داروهای تجویزی کمک کند.

به عنوان مثال، RFID به عنوان پایه ای برای ردیابی محل هر چیزی موجود در بیمارستان، از جمله پزشکان، بیماران، سهام دارویی و داروها، و سخت افزار پزشکی (به عنوان مثال، Hendrickson 2004، Caffrey 2005، Godinez 2007) پیشنهاد شده است. با وجود اطلاعات مربوط به مکان، توانایی تامین امنیت بیشتر و کنترل افراد ویا چیزهایی که بیشترردیابی می شوند به دست می آید. به عنوان مثال، Godinez (2007) توصیف سیستم دیگری است که می تواند برای کنترل موجودی تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار گیرد و اگرموردی حذف شد به طور خودکار اطلاع دهد .

ازکاربردهای RFID کنترل دارائی های ثابت جمع آوری کرده است که نسبت به کاربردهای دیگر بیشترین سطح را دارد. علاوه بر این، Halamka (2006، 2007)به این موضوع اشاره می کند که برخی از این موفقیت ها، با استفاده از تگ های RFID فعال در دارایی های بیمارستان به دست آمده است. RFID همچنین برای جلوگیری از ربودن نوزادان (به عنوان مثال، سالیوان 2005 و Pullar Strecker 2007) استفاده می شود. نوزادان را می توان با بندهای مچ پای RFID برچسب زده، و می توان جنبش های غیر مجاز را تشخیص داد. متاسفانه، چند داستان در مورد از بین رفتن نوزادان زدن و دارایی وجود داشته است.

با این حال، روشی به نظر می رسد که جمع بندی آن با دقت بیشتری در Wessel (2006) شرح داده شده ، که به این موضوع اشاره می کند که RFID می تواند به منظور کاهش میزان خطاهای دارویی مورد استفاده قرار گیرد. تگ های RFID را می توان به صورت بسته های مهر و موم شده در داروی فرد استفاده کرد. بیمار، مقدار تجویز شده قرص ها را از داروخانه دریافت می کند و پرستاران پس از آن می تواند اطلاعات مربوط به شناسایی کارمندرا اسکن ودارو تجویزشده را بررسی می کنند. فعالیت می تواند به صورت دیجیتالی به خوبی کنترل شود.

بیمارستان هوشمند

همانطور که در قبل ذکر شد، هدف ما توصیف چگونگی استفاده از تکنولوژی RFID در تجهیزات پزشکی و بیمارستان ها است بنابراین، این بخش مثالی از بیمارستان هوشمند RFID ، را توصیف می کند. برای شروع، بسیاری از دارایی ها و امکانات باید “برچسب گذاری شوند “:

  • باید تگ های RFID در تجهیزات پزشکی جاسازی شود. در بهترین حالت تگ باید توسط سازنده دستگاه در وسایل قرار می گیردو باید یک شناسه منحصر به فرد دارای استاندارد جهانی باشد.
    • پزشکان، پرستاران، سرپرستان و دیگر اعضای هیات “نشان هوشمند”بپوشند وشماره ID کارمند ذخیره شود.
    • در هنگام ورود، هر بیمار، یک دستبند با یک تگ RFID جاسازی شده در آن دریافت می کند که یک شناسه منحصر به فرد ، و برخی از اطلاعات در مورد او (به عنوان مثال یک تصویر دیجیتال، یک کد منحصر به فرد بیمار، و غیره) در آن ، ذخیره شده است.
  • تاریخ پزشکی همه بیماران (فایل های پزشکی) و دیگر اسناد مهم با برچسب های RFID که شامل یک شماره منحصر به فرد چسبانده شده است.
  • بسته های دارویی همگی حاوی برچسب RFID بوده. این فرستنده ها ترجیحا باید با EPC سازگار باشند.
    • کیسه های خون با یک برچسب RFID که دارای یک شناسه منحصر به فرد هستند برچسب شده اند، شماره پیگیری بیمارستان و برخی اطلاعات مهم در مورد نوع خون موجود به آن متصل شده است.

علاوه بر این، کارت خوان های RFID در نقاط استراتژیک در بیمارستان قرار می گیرند:
• گیت های RFID در ورودی و خروجی بیمارستان قرار می گیرند.

  • هر عامل شامل حداقل یک کارت خوان RFID است.
  • سنسورهای RFID در گالری های استراتژیک و دفاتر مهم قرار گرفته است. در بهترین حالت، هر دفتر باید شامل یک کارت خوان RFID باشد که یا در کنار درب یا بر روی میز قرار می گیرد.
  • کارکنان (پزشکان، پرستاران، سرپرستان و سایر کارکنان) هر کدام یک وسیله دستی (PDA، تلفن همراه، و غیره) مجهز به یک کارت خوان RFID و احتمالا با یک اتصال بی سیم (به عنوان مثال و WiFi) به وب مجهز هستند.

در نهایت، در حالی که در بسیاری از موارد استفاده از آن اجباری نیست، استانداردهای شبکه ی EPC باید تا حد امکان استفاده شود. این کار برای شناسه های منحصر به فرد (استاندارد EPC)، کارت خوان ها (استانداردهای EPCGlobal Gen2) و همچنین برای برای اطلاعات معتبر (استاندارد PML & ONS) ا درست عمل می کند.

نتیجه

RFID یک تکنولوژی در حال ظهور است که به سرعت در حال تبدیل شدن به استانداردی برای ردیابی موجودی بیمارستان ها ، شناسایی بیماران و مدیریت پرسنل می باشد. سیستم های RFID به دلیل توانایی در جمع آوری داده ها در زمان واقعی به عنوان یک سیستم ارزشمند شناخته می شود. به عنوان یک نتیجه، این سیستم ها توانایی نظارت، در ردیابی و تجزیه و تحلیل محل افراد تحت عنوان مدیریت گردش کار را دارد. “یافته های ما نشان می دهد که پرستاران احساس می کنند بیش از حد با این فن آوری های ردیابی می شوند. پرستاران همچنین بر این نکته اشاره می کنند که این سیستم بر اساس مدل مدیریت عقلانی است که با واقعیت بیمارستان مطابقت ندارد.

علاوه بر این آنها توسط مدیران مشاهده می شوند، بنابراین برخی از پرستاران تشدید کار را تجربه می کنند چرا که وظیفه نگه داشتن RFID و سیستم های مشابه عملیاتی اغلب بر عهده آنها است. این مقاله یک دید کلی مفهومی برای یک تحقیق جامعه شناختی غنی فن آوری در محیط بیمارستان ارائه کرده است.در ضمن، فن آوری باید شرایط اجتماعی خود را درک کرده نه اینکه به عنوان نیروهای خارجی به طور پراکنده به مشکلات اجتماعی اعمال شده باشد. در نهایت، با استفاده از داده ها ی جمع آوری شده، تمام اطلاعات و فن آوری ارتباطات این پتانسیل را دارند که برای اهداف نظارتی به کار گرفته شوند.

هر زمان مردم را کنترل ، ردیابی، و یا برای کنترل اهداف شناسایی کنند ، این به منزله ” نظارت ” است و باید به این عنوان شناخته شود.

نگرانی از این مقاله بحث در این مورد است که بخش مراقبت های بهداشتی می تواند از طریق اجرای بهتر تکنولوژی RFID بهبود یابد هر چند که به احتمال زیاد این موضوع مورد استدلال قرار می گیرد. در عوض ، ما برای درک کامل تری از اثرات سازمانی و اجتماعی RFID در تنظیمات مراقبت های بهداشتی از آن حمایت می کنیم. برای انجام این کار ، بهداشت و درمان مبتنی بر تحقیقات علوم اجتماعی باید به دو سوال پاسخ دهد: (1) سیستم های مبتنی بر فناوری چه اثراتی بر نقش ها و روابط سازمانی دارند ؟ و (2) چه کسانی پتانسیل نظارت بر سیستم های فن آوری را دارند؟ این سوالات مهم هستند زیرا باعث می شود فن آوری های جدید در اثر تغییر شرایط در داخل سازمان به عنوان گروه های مختلف ظهور کنند و نقش خود را در ارتباط با نوآوری نشان دهند .

نویسنده:  هانیا گرجی پور
ناشر:  مهندسی فناوری های نوین پایوند

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *