ردیابی یکی از مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین حوزه‌های مورد استفاده در اینترنت اشیا است. موضوع ردیابی سهم عمده‌ایدر بسیاری از حوزه‌های مرتبط به اینترنت اشیا دارد برخی از این حوزه‌ها میتوان به دامداری، شهر هوشمند، درمان و سلامتی، دارایی‌های ثابت، مدیریت موجودی کالا در انبار، ردیابی در فرودگاه و راه آهن، حمل و نقل، کنترل دسترسی و …. اشاره کرد.

ردیابی افراد و تجهیزات به دو دسته تقسیم می‌شود

  • ردیابی در محیط های خارجی (Outdoor)

مرسوم‌ترین روش برای ردیابی در محیط های بیرونی استفاده از GPS  است. از آنجاییکه برای ردیابی به شناسایی دقیق محل در هر لحظه نیاز داریم،  GPS بایدموقعیت خود را در هر لحظه ارسال کند، بنابراین GPS نیاز به برق یا باطری همیشگی با مصرف بالا دارد که این خود یک محدودیت استو در جایی که امکان استفاده از برق یا باطری نباشد عملا ردیابی مختل می‌شود از طرفی اگر مکانی مسقف باشد امکان ردیابی دقیق آن GPS وجود ندارد. یکی از مزایایی که اینترنت اشیا به همراه دارد ارائه راهکارهای ارتباطی LPWAN ها است که این محدودیت ها را ندارد. بطور مثال راهکار LORA راهکاری است که تگ‌های لورا اطلاعات خود را به گیت وی های لورا بر روی فرکانس مخصوص ارسال می‌‌کنند. تگ های لورا امکان ارسال اطلاعات را تا کیلومتر‌ها دارد و با توجه به کم مصرف بودن، هر تگ می‌تواند تا چندین سال بدون نیاز به انژری مضاعف با همان باطری اولیه کار کند و موقعیت خود را ارسال کند. اگر نیاز دارید تا در خصوص پروتکل‌های ارتباطی اینترنت اشیا بیشتر بدانید مقاله آشنایی با پروتکل های اینترنت اشیا را مطالعه کنید. راهکار ردیابی در محیط‌های بیرونی می‌تواند به کمک ردیابی کالاها در کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی، وسایل حمل و نقل شرکت‌ها ، کانتیرنر‌ها، ردیابی‌های دام و طیور در دامداری‌ها و … باشد.

  • ردیابی در محیط‌های داخلی (Indoor)

برای ردیابی در محیط داخلی که مسقف است،عموما نیاز داریم با دقت بیشتری این ردیابی انجام شود می توان از BLE و WIFI استفاده کرد. نحوه انجام کار به این صورت است که به هر تجهیزاتیکه نیاز داریم ردیابی شود بایدیک نود بیکن الصاق نماییم و تعدادی گیت وی در فضا نیاز داریم که اطلاعات موقعیتی نود‌ها را نشان دهد و موقعیت نود‌هایی که در منطقه دید گیت وی باشد به سرور ارسال شود. در این حالت موقعیت هر نود را می‌توان به شکل دقیق ردیابی کرد و با عبور از کنار هر گیت وی تغییر موقعیت آن تجهیز مشخص شود. مزیت هایی که راهکار ردیابی دارد به شرح زیر است:

  • شفاف بودن محل دقیق و لحظه‌ای هر نود
  • امکان پیگیری کردن مسیر حرکت یک نود خاص
  • جلوگیری از سرقت کالاهای با ارزش
  • اطلاع از تغییر موقعیت نودهای ثابت
  • امکان مشاهده نود روی نقشه آنلاین
  • امکان مسیر‌یابی تا نود مورد نظر از روی نقشه

راهکار ردیابی مبتنی بر اینترنت اشیاء شرکت پایوند پاسخگوی نیازهای ردیابی خارجی و داخلی مشتریان است. این راهکار از یک گیت وی سخت افزاری مبتنی بر فناوری‌های BLE و LORA تشکیل شده است. اطلاعات بیکن های BLE و LORA از طریق این گیت وی ها به سرور ارسال می‌شود. زیرساخت نرم افزاری اینترنت اشیا با دریافت موقعیت نودها از چندین گیت وی مکان دقیق هر نود را شناسایی می‌کند. همچنین این زیرساخت در صورت خروج یک کالا از منطقه مشخص شده آلارم و نوتیفیکشن‌های مربوطه را برای کاربر سیستم ارسال می‌کند. این راهکار به ماژول اموال و دارایی ثابت راهکاران به جهت مدیریت کالاها و همچنین ماژول تردد راهکاران به جهت مدیریت افراد متصل است.