اینترنت اشیاء صنعتی با کسب اطلاعات همزمان از افراد، تجهیزات و عملیات دقت،سرعت و کارایی بیشتری ایجاد کند. به دنبال آن تولیدات بیشتر، بهینه تر و تصمیم گیری‌ها سریع‌تر و دقیق‌تر خواهد شد. کارخانجات، معادن نفت،گاز و پتروشیمی، شرکت های تولیدی،صنایع وابسته و هر شرکتی که در حوزه صنعت فعالیت می‌کند، می‌توانند از راهکار اینترنت اشیا صنعتی استفاده کنند.

شبکه اینترنت اشیاء صنعتی با استفاده از دستگاه‌های هوشمند و اتصال تجهیزات، انسان ها و فرآیندها در یک شبکه صنعتی، می‌تواند دید دقیق با همه جزئیات را در اختیار صاحبان صنایع قرار دهد. با استفاده از قابلیت‌های نرم‌افزاری سیستم، صاحبان صنعت می‌توانند در هر زمان گزارش‌های مختلف در اختیار داشته باشند و از این طریق تصمیمات بهتری بگیرند.

Industry 4.0

از گذشته تا کنون انقلاب‌های صنعتی به دنبال مکانیزه کردن و سیستمی کردن خطوط تولیدی هستند، چهارمین انقلاب صنعتی به دنبال رشد صنعت و فناوری اطلاعات، همزمان است به این معنی که بتوان از فناوری اطلاعات در صنعت استفاده کرد. در نتیجه، آینده تولید به این سمت خواهد رفت که نیروی انسانی، ماشین آلات، واحدهای تولیدی، تدارکات و محصولات به طور مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و با هم همکاری کنند. از طرفی پس از ایجادارتباط بین ماشین آلات فیزیکی، نیروی انسانی و فرآیند‌ها و داشتن اطلاعات خام از هر کدام از طریق هوش مصنوعی می‌توان مزایای بیشتری به دست آورد که منجر به پیش‌بینی‌های خاص، تصمیم‌گیری‌های موثر‌تر و سریع‌تر و در نهایت منجر به پیشگیری از بروز حوادث شود.

روزانه داده‌های بسیار زیادی توسط دستگاه های تولیدی‌، ایجاد می‌شود ولی حتی از یک درصد آن داده‌‌ها در زمان درست استفاده نمی‌شود و امکان تجزیه و تحلیل آن داده‌ها در زمان مورد نیاز وجود ندارد.از طرفی نگهداری و تعمیرات یکی از هزینه بر‌ترین عملیات در هر صنف کاری است که با پیشگیری و استفاده درست می‌توان در هزینه‌های ناشی از تعمیر و نگهداری صرفه‌جویی کرد.

انقلاب صنعتی یک مفهوم است که می‌تواند به شیوه‌های متفاوت درصنایع گوناگون اتفاق افتد. بنابراین برای پیاده‌سازی انقلاب صنعتی چهارم و بکارگیری اینترنت اشیاء بایدتا حد امکان دستگاه‌های تولیدی، تجهیزات و فرآیند‌ها حتی محصولات را دیجیتالی کرد تا بتوان داده‌های آن‌ها را به شکل مستقل استخراج و پردازش کرد که در نهایت منجر به اطلاعات مفید شود، با پردازش اطلاعات در سطح بالاتر می‌توان قدرت پیشگیری و تصمیم‌گیری در آینده را افزایش داد.

این اطلاعات در نهایت برای پردازش به یک سرور یا پلتفرم ابری اینترنت اشیا ارسال می‌شود. داده‌های جمع‌آوری شده در این قسمت پاک‌سازی و پردازش می‌شود و در نهایت به اطلاعات قابل فهم و قابل اندازه‌گیری تبدیل می‌شود.این اطلاعات به اپلیکیشن‌های مربوطه برای اهداف خاصی ارسال می‌شوند. هر کدام از اطلاعات این پلتفرم در شرایط خاص و قوانین مشخص به نرم‌افزارهای مختلف مانندMES,ERP ارسال می‌شود. از این اطلاعات در فرآیند‌ها، ساخت داشبورد‌های مدیریتی و ارسال هشدار‌ها در زمان مناسب و انجام عملیات خودکار در دستگاه‌ها استفاده می‌شود. این سیستم در نهایت به یک سیستم جامع و یکپاچه تبدیل می‌شود که به تسریع پیشبرد کارها ، گرفتن تصیمات سریع‌تر و پیش بینی‌های صحیح تر منجر می‌شود.

از طرفی در آینده با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می توان به نتایج بهتری رسید که در نهایت محصول با کیفیت بیشتر ، بهینه تر و در عین حال محصولی با قیمت مقرون به صرفه تولید می­شود  از طرفیکارگران هم در محیط بهتر و شفاف تری کار می­کنند و از وقوع حوادث احتمالی برای آنها جلوگیری می­شود.

راهکار اتوماسیون صنعتی مبتنی بر اینترنت اشیا شرکت پایوند، برای انواع صنایع تولیدی ، نفت و گاز و پتروشیمی، معادن، فولاد و در کل برای  مکانیزه کردن صنعت کاربرد زیادی دارد. این راهکار با اتصال به دستگاه‌های صنعتی می‌تواند در تعمیر و نگهداری این دستگاه‌ها، کم کردن هزینه‌ها و جلوگیری از خرابی‌ها نقش مهمی داشته باشد.