نقش سیستم اینترنت اشیاء (IoT) در شناسایی تماسهای فیزیکی

 

در شرایط بلاتکلیفی پاندمی Covid-19 کشورهای مختلف در سراسر دنیا نسبتا ابزارهای کمی را برای مقابله با این ویروس در دسترس خود دارند.

در غیبت واکسن، رعایت دستورات مربوط به فاصله اجتماعی و امور بهداشتی صحیح از یک سو، و از سوی دیگر پیگیری و ردیابی دقیق موارد مثبت (کرونا) از سوی دیگر حائز اهمیت هستند.

در انگلستان برنامه رسمی ردیابی تماس با مشکل مواجه شده است، این در حالی است که آمریکا دستورالعمل هایی را از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) دریافت می کند.

یک گزینه دیگر برای کسب و کارها اقدام برای حفظ و نگهداری از گردش کار خود ضمن اطمینان از امن بودن محیط کار است.

گروه Clark Construction که یک شرکت پیمانکاری در زمینه ساخت و ساز شهری است، مشتری قدیمی شرکت Losant )ارائه دهنده پلتفرم IOT است( در حوزه نظارت بر منابع آب موجود در سایت های ساخت و ساز خود است.

با توجه به زمینه های اصلی کسب و کار Losant که شامل ردیابی دارایی و نظارت از راه دور برای صنعت و تولید و همچنین محیط های هوشمند می‌شوند، مذاکره بین فروشنده و مشتری (Losant و Clark) منجر به چیزی شبیه بهEureka Moment  می شود. (Eureka Moment یعنی: درک ناگهانی یک مسئله یا مفهوم که قبلا نامفهوم بوده است).

Clark در حال ارزیابی تعدادی از راهکارهای ردیابی تماس از جمله سیستم های مبتنی بر مکان (لوکیشن جسم مورد نظر در لحظه) و یا سیستم‌های مبتنی بر نرم‌افزار موبایل بوده است، اما آنها موردی را پیدا نکردند که پاسخگوی نیاز آنها باشد.

Adam Daniel معاون پروژه راهکارهای شرکت Losant به IOT News گفته: نگرانی اصلی آنها (Clark) حریم شخصی، امنیت و زیرساخت است. آنها نمی خواستند که مجبور شوند قسمتهایی را تخریب کرده یا تغییر ساختار اساسی بدهند و یا مقدار زیادی پول را در زیرساخت سرمایه‌گذاری کنند.

Losant یک اپلیکیشن ارائه نمی دهد، بلکه به جای آن یک پلتفرم فعالسازی برنامه (AEP) که شرکت‌های مختلف بتوانند از طریق آن محصولاتی تولید کنند را ارائه می‌دهد. به طور مثال نظارت کردن خیل عظیمی از اطلاعات در مقیاس میلیون‌ها دستگاه با استفاده از این معماری تعریف شده است. تمام کاری که شرکت Clark نیاز داشت تا برای ردگیری تماس های خود انجام دهد، استفاده از تگ های BLE بود.

طبق تصویر زیر شرکت‌ها می‌توانند از توزیع تگ و یا ابزارهای پوشیدنی که از BLE استفاده می‌کنند جهت ردگیری تماس آنها با سایر تگ های فیزیک دیگر استفاده کنند.

 

 

هرکدام از تگ ها می توانند وقایع (Log) تمام تگ های دیگری که با آنها تماس داشته اند را در لحظه نگهداری کنند و سپس در زمانی که در محدوده Gateway مربوطه قرار بگیرند تمامی اطلاعات تماس را از طریق Gateway در Cloud بارگذاری کنند.

Daniel توضیح می‌دهد: معماری کلی این سیستم بر پایه موقعیت مکانی در لحظه نیست، در حقیقت ما کار تبدیل موقعیت تمام نوع های مختلف تگ را به مختصات X و Y انجام نمی‌دهیم، بلکه تمرکز خود را روی ردیابی و نزدیکی بین تگ ها از تگی به تگ دیگر گذاشته ایم، بنابراین هیچ اطلاعات قابل شناسایی که مختص تگ مربوطه است بر روی آن ذخیره نمی شود. او اضافه می‌کند که ما تعیین نمی‌کنیم که عملیات چگونه اتفاق بیفتد، بلکه ما اجازه شخصی سازی، ادغام با سیستم های منابع انسانی و دیتابیس سازمانی را می‌دهیم. به طور کلی این سیستم شرایط اجرای راهکار مورد نیاز مشتریان را فراهم می‌کند.

صنایع مختلف چالش‌های مختلفی دارند، به طور مثال در صنعت ساخت و ساز، ساختار و شکل تگ حیاتی است، مثلاً اینکه طول عمر آن باید زیاد باشد.

یا اینکه برای خرده فروشی، انعطاف‌پذیری و سهولت استفاده از تگ مورد اهمیت است، مثلاً اینکه باید تگ مربوطه بتواند به عنوان بند و بازوبند باشد و یا بتواند روی جلیقه بسته شود.

Daniel اضافه می‌کند که این موضوع به ما کمک زیادی کرد، او می‌گوید با همکاری شبکه گسترده همکاران، ما توانستیم نیاز واقعی مشتریان را متوجه شویم و سپس به آنها کمک کنیم یا با آنها کار کنیم تا بتوانیم ساختار درست تگ مورد نیاز را تشخیص دهیم.

نکته حائز اهمیت این است که چرا باید یک شرکت، پلتفرم مبتنی بر IOT را به همکاری با ارائه دهنده ای که متخصص در ارائه راهکارهای نقطه به نقطه در زمینه ردگیری تماس است، ترجیه دهد؟

مجدداً جواب این است که انعطاف‌پذیری علیرغم تخصص داشتن در ردیابی دارایی، جزو کلمات کلیدی است، نه تنها در قابلیت ها و ویژگی ها، بلکه در سخت‌افزار.

Daniel توضیح می‌دهد: در حال حاضر بسیاری از راهکارها را می‌بینیم که مرتبط با نوع خاصی از تگ ها و یا زیرساخت‌ها هستند، همچنین بسیاری از رقبای خود را می‌بینیم که به صورت هدفمند برای ردگیری تماس ساخته نشده اند. Daniel اضافه می‌کند: رویکردی که ما از روز اول در پیش گرفتیم بحث ردگیری دارایی نیست، بلکه ردگیری تماس و فاصله اجتماعی است. ما همچنین با مشتریان و یا همکاران حوزه سخت افزاری که رویکردی مشابه ما دارند همکاری می‌کنیم، اما اگر یک مشتری در حال حاضر سیستم موقعیت لحظه ای را در زیر ساخت خود داشته باشد، ما می‌توانیم با آن سیستم ادغام شویم تا اطلاعات اضافه را ارائه دهیم.

شرکت Losant در رویداد نمایشگاه مجازی IOT Tech آمریکای شمالی که در اواخر هفته جاری برگزار می‌شود، سخنرانی خواهد کرد، و این شرکت نه تنها به واکنش سازمانها نسبت به نظارت از راه دور علاقه‌مند است، بلکه منتظر این است که در آینده (به همان اندازه که نامشخص است) چه پیش خواهد آمد.

این موضوع برمی‌گردد به مکالمه اصلی با شرکت ساخت و ساز Clark و یکی از مهمترین نگرانی‌های آن که می‌گوید: ما چگونه می توانیم از سیستم ردگیری تماس برای فهمیدن اینکه زندگی بعد از Covid-19 چگونه خواهد بود استفاده کنیم؟ اینجا جایی است که Losant وارد عرصه می‌شود.

Daniel می گوید: محیط های هوشمند در حال حاضر نقش بسیار جذابی را ایفا می کنند بعد از این ما به کار خود بر می گردیم تا با تلاش بیشتر متوجه شویم که آینده محیط های هوشمند چگونه خواهد بود.

در نهایت Daniel اضافه می‌کند که اگر شرکت ها کوچکترین تجربه‌ای در مواجهه با Covid-19 داشته باشند، Losant مذاکراتی را با مشتریان انجام می دهد که فراتر از IOT است، و این برای همه یک موضوع جدید است.

این مذاکرات در مورد نحوه کار مشتریان با نیروی انسانی است به طوری که بتوانند یک کارمند را با یک تگ با هم مرتبط سازند، همچنین ما در زمینه ردگیری تماس به مشتریان مشاوره می دهیم ورای IOT و تکنولوژی های وابسته به آن.

 

منبع:

iottechnews.com

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *