فناوری تشخیص حرکت از طریق وای فای Linksys، موسوم به Linksys Aware

سیستم وای-فای تشخیص دهنده حرکت Linksys موسوم به Linksys Aware از تمام دستگاه های وایرلس موجود در محیط شما استفاده می‌کند، تا بتواند هشدارهای دقیق تری را ارائه دهد:

 

 

واضح است که طی دهه آینده سیستم خانه هوشمند دچار تغییرات چشمگیری خواهد شد، البته به لطف تکنولوژی هایی نظیر Linksys Aware که شبکه وای فای را به یک سیستم تشخیص حرکت که می تواند گوشه گوشه خانه شما را رصد کند، تبدیل کرده است.

این تکنولوژی در حال حاضر در نقطه ابتدایی خود به سر می‌برد، اما Linksys اعلام کرده است که به روز رسانی بزرگی انجام می‌شود، که از دستگاه‌های مبتنی بر IoT برای بهبود دقت آن استفاده خواهد کرد.

ما برای اولین بار Linksys Aware را در اواخر سال ۲۰۱۹ آزمایش کردیم و در آن زمان این تکنولوژی از نظر توانایی بالقوه بسیار هیجان انگیز تر از چیزی بود که قرار بود در آینده و در زمان عرضه داشته باشد.

بر اساس تحقیقاتی که به سال ۲۰۱۳ و قبل تر از آن برمی گردد، Linksys Aware قدرت سیگنال امواج رادیویی نامرئی که بین node های شبکه وای فای راه اندازی شده و به صورت رفت و برگشت در حال تابش هستند را به طور فعال اندازه‌گیری می‌کند، زمانی که آن امواج رادیویی قطع و یا مسدود شوند (به طور مثال در زمانی که یک فرد بین دو node حرکت کند)، افتی که روی قدرت سیگنال اتفاق می افتد می تواند اندازه گیری شده و به عنوان یک تشخیص دهنده حرکت سوری، جهت راه اندازی یک سیستم امنیتی خانه، بدون نصب سخت افزار اضافه دیگری استفاده شود.

این یک کاربرد فوق العاده از تکنولوژی موجود است. اما Linksys Aware در فرم حال حاضر خود تنها می تواند به شما بگوید که یک حرکت تشخیص داده شده است، نه اینکه بگوید دقیقا کجا این اتفاق افتاده است. در نتیجه خیلی مبهم است که بتوان از این سیستم استفاده عملی کرد، به ویژه زمانی که بدانیم یک سیستم امنیتی خانه که مختص این کار نیز طراحی شده است، می‌تواند شما را از مشکلات موجود در اتاق های جداگانه آگاه کند یا بگوید که چه زمانی درها و پنجره های به خصوصی باز شده اند.

اما در اوایل سال ۲۰۲۱ شرکت Belkin (صاحب برند Linksys) بروزرسانی را برای سرویس Linksys Aware خود منتشر خواهد کرد که سطح ارتباط خود را به تمام دستگاه های مبتنی بر IoT خانه شما که قابلیت اتصال به وای فای دارند، گسترش می دهد. در حالی که نسخه قبلی این سیستم محدود به node های موجود در شبکه روتر Linksys می شد، سیستم Linksys Aware به زودی قادر خواهد بود تا از هر چیزی، از بلندگوهای هوشمند گرفته تا زنگ درب های ویدیویی، تا ترموستات ها و حتی دستگاه های استریم تلویزیون، در جهت بهبود دقت تشخیص حرکت استفاده کند.

البته این سیستم همچنان قابلیت صادر کردن هشدارهایی نظیر اینکه “حرکتی در طبقه بالا و در اتاق خواب شما تشخیص داده شده است” را ندارد، اما بعد از به روز رسانی ذکر شده، هشدارها شامل اطلاعات جرئی تری درباره اینکه کدام دستگاه ها به حرکت تشخیص داده شده نزدیک‌تر بوده‌اند، خواهند بود.

در نرم‌افزار Linksys کاربران قادر خواهند بود تا تمامی دستگاه های متصل را با نام مختص به خود مشاهده کنند (به طور مثال Google Nest طبقه بالا و Google Nest طبقه پایین)، این قابلیت باعث می شود که کاربران بتوانند به راحتی و با یک نگاه کلی تشخیص دهند که حرکت تشخیص داده شده کجا اتفاق افتاده است.

 

نکته قابل توجه این است که این سیستم همچنان بیشتر مسئولیت رمزگشایی و تشخیص هشدار داده شده را بر دوش کاربر می گذارد، به این معنی که این سرویس قابلیت انجام تنظیمات جزئی و دقیق نظیر “تنها زمانی به من هشدار بده که حرکتی در زیر زمین تشخیص داده شد” را ندارد، اما می‌توان گفت که هنوز هم یک بروزرسانی قابل قبول است و در ادامه به آرامی پتانسیل واقعی این تکنولوژی را نشان خواهد داد.

Belkin روزی را تصور می‌کند که Linksys Aware تبدیل به ابزاری شود که بتواند با نظارت مخفیانه ضربان قلب و الگوی تنفس، سلامت ویژه همه افراد در خانه را حفظ کند، اما در حال حاضر هنوز چند سالی با آن هدف فاصله داریم.

مشتریان جدیدی که دستگاه وای فای Linksys را خریداری می نمایندT می توانند از سیستم Linksys Aware به مدت ۹۰ روز به صورت رایگان استفاده کنند و بعد از اتمام ۹۰ روز استفاده رایگان از سیستم، سرویس مربوطه با اشتراک ۳ دلار در ماه و یا ۲۵ دلار در سال قابل تمدید است.

نکته حائز اهمیت این است که مشترکین برای استفاده از این سرویس حتماً باید حداقل دو node داشته باشند، ضمن اینکه Linksys هنوز این ویژگی را برای محصولات مبتنی بر WiFi 6 خود معرفی نکرده است.

 

 

منبع: gizmodo.com

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *