چگونه انبارهای پیشرفته دارای اینترنت اشیا مدیریت زنجیره تأمین را تغییر می دهند؟

چکیده

اینترنت اشیا (IoT) قلب توسعه سریع در تمام بخشهای اقتصاد جهانی است. مدیریت زنجیره تأمین و صنعت انبارداری نیز از این روند رو به رشد مستثنی نیستند. گسترش اینترنت اشیا در حال حاضر تغییری را برای بهتر شدن آغاز کرده است. اما هنوز هم، استفاده از این فن­آوری با سرعت بسیار کمی پیش می رود.

افزایش فروش در تجارت الکترونیکی خبر خوبی است و با گسترش خرده فروشان، پیگیری حجم زیادی از موجودی به یک وظیفه طاقت فرسا تبدیل می شود. انبارها برای تأمین نیازهای یک خریدار، به برنامه های اینترنت اشیا متوسل می شوند. شرکت های در مقیاس جهانی مانند آمازون، اوکادو و علی بابا همگی از این فناوری برای مدیریت سطح بالاتر موجودی استفاده می کنند. در این بحث، شما خواهید فهمید که چگونه اینترنت اشیا، به غیر از سایر مزایا در حمل و نقل و تدارکات، مدیریت موجودی را ساده می کند و می دانید چه کاربردهایی در مدیریت روزمره انبار دارد.

 

کلمات کلیدی: انبار مکانیزه، اینترنت اشیا، علی بابا، آمازون، اکادو، ربات های هوشمند

 

جایکیشان پانچال مدیر استراتژیست بازاریابی محتوا در MoveoApps درباره نقش IoT در مدیریت انبار و آینده این فناوری که چگونه به نظر می­ رسد، سخن می­ گوید.

طبق گفته­های statista ، پیش بینی می­ شود که پایه نصب شده دستگاه های اینترنت اشیا در سال 2022 تقریباً به 42 میلیارد در سراسر جهان افزایش یابد و تا سال

2025 به 75 میلیارد دستگاه برسد. این تعداد سرسام آور دستگاه­های متصل می­ باشد.

 

 

اما، این اتصال مبتنی بر اینترنت اشیا چگونه به نفع مدیریت انبار خواهد بود؟

مزایای استفاده از اینترنت اشیا در انبار

ماهیت ذاتی سیستم سنتی مدیریت انبار، بهبود کارایی را دشوار می ­کند. بعلاوه، رقابت بی ­دردسر و اقتصاد بی ­ثبات جهانی حاشیه سود صنعت انبارداری را بسیار کاهش می­ دهد. اینجاست که انبارهای هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا وارد می ­شوند.

 

 

  • کاهش هزینه ها

مزیت اصلی داشتن انبارهای هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا ، هزینه­های کلی حمل و نقل را کاهش می ­دهد. همه چیز، از مدیریت موجودی کالا تا نگهداری، برنامه ­ریزی می ­شود. در نتیجه ، اینترنت اشیا استفاده بهینه از نیروی کار، آب و برق و فضای ذخیره ­سازی را تضمین می ­کند. به عبارت دیگر، یک انبار هوشمند هیچ منبعی را هدر نخواهد داد، در نتیجه سود افزایش می ­یابد و هزینه ­های مدیریت کاهش می­یابد.

  • نسل نو ردیابی در لحظه

این نسل ردیابی در لحظه می­باشد. با استفاده از اینترنت اشیا، می­ توانید مواد، تجهیزات و محصولات را با حرکت در زنجیره تأمین با سرعت و دقت بیشتری ردیابی کنید. دستگاه ­ها و سنسورهای متصل می ­توانند کمیت و کیفیت کالاها را ثانیه به ثانیه کنترل کنند. این توانایی می­ تواند صنایع غذایی فاسدشدنی را نیز در برگیرد، که به دلیل خراب شدن متحمل خسارات سنگینی می­ شود زیرا سنسورها می­ توانند به کنترل دما و همچنین محل حمل بار کمک کنند.

  • گردش کار یکپارچه

اینترنت اشیا به شما امکان می دهد جریان زنجیره های تأمین ورودی و خروجی از طریق انبار را کنترل کنید. کارگران قادر خواهند بود مکان دقیق بار را در انبار با خدمات موقعیت مکانی در زمان واقعی پیدا کنند.

برای یافتن کالا خاص بدون تأخیر می توانید از ربات ها استفاده کنید. همچنین می توانید از داده های جمع آوری شده توسط دستگاه های اینترنت اشیا برای تعیین بهترین چیدمان و پیکربندی انبار استفاده کنید. بنابراین، شما می توانید گردش کار یکپارچه را در بهینه ترین حالت خود حفظ کنید.

  • مقیاس پذیری افزایش یافته است

از آنجا که می توانید هر اینچ مربع از فضای ذخیره سازی خود را با استفاده از اینترنت اشیا بهینه سازی کنید، مقیاس گذاری بر اساس نیاز شما تقریباً آسان خواهد بود. با کمک داده های گذشته می توانید زمان، فضا، زیرساخت و سرمایه گذاری مورد نیاز برای مقیاس را محاسبه کنید.

همچنین می توانید همزمان با رشد شبکه یک انبار مبتنی بر IoT را،  با دیگر انبارها ترکیب کنید. شما قادر خواهید بود امکانات جدید را به سرعت وارد کنید و در نتیجه زمان چرخش سریع  و تحول بسیار بالایی ایجاد کنید. این مزیت مهمی نسبت به رقبا برای شما فراهم می کند.

  • دقت پیش بینی را بهبود می بخشد

مدیریت زنجیره تأمین، به ویژه برای صنعت تجارت الکترونیکی، فراز و نشیب های فصلی را تجربه می کند. به عنوان مثال، شما باید در فصل تعطیلات از ترافیک بیشتری استفاده کنید.

انبارهای مبتنی بر اینترنت اشیا می توانند داده های موجودی را جمع آوری و پردازش کنند تا افزایش یا کاهش احتمال کار را پیش بینی کنند. این امر می تواند هشدارهای مناسب را برای مدیران انبار ارسال کند و فرصت کافی برای آماده سازی برای تغییر تقاضا را در اختیار آنها قرار می دهد. در آینده، انبارهای هوشمند مانند اکوسیستم های خودپایدار خواهند بود که می توانند فضای ذخیره سازی را با توجه به نوسانات بازار تنظیم کنند.

چه شرکت هایی از سیستم های انبار اینترنت اشیا استفاده می کنند؟

بسیاری از شرکت های 3PL و حتی غول های تجارت الکترونیکی از انواع فناوری های اینترنت اشیا برای مدیریت بهینه موجودی انبار در زمان واقعی استفاده می کنند.

اوکادو

اوکادو(Ocado)، یک سوپرمارکت آنلاین است که فقط در انگلیس از انبارهای خودکار استفاده می کند. پیشرفته ترین انبار آن در آندور(Andover) می تواند هر هفته حدود 3.5 میلیون کالا یا 65000 سفارش را پردازش کند. این انبار شامل بیش از یک هزار ربات است که شبیه ماشین لباسشویی هستند.

 

 

یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی با پیش بینی تقاضا، مواردی را که مرتباً سفارش داده می شوند در بالا و مواردی که بندرت  در پایین خریداری می شوند، را ذخیره می کند. کل سیستم مانند یک کندو زنبور عسل است. اوکادو یک مدل مقیاس پذیر ایجاد کرده است که در آن می توانید ربات ها و جعبه های بیشتری را متناسب با اهداف انبارداری خود اضافه کنید.

آمازون

آمازون غول تجارت الکترونیکی جهانی نیز پیشرفت چشمگیری در زمینه اتوماسیون مدیریت انبار داشته است. آمازون با 493 انبار در سطح جهان حدود 180 میلیون متر مربع مساحت دارد .

آنها همچنین ربات های کیوا را خریداری کردند که اولین ربات های انبار را برای شرکت در سال 2012 با قیمت 775 میلیون دلار (677.2 میلیون یورو) تولید کرد. در حال حاضر آمازون رباتیک نامیده می شود و همچنان عطش خود را برای اتوماسیون مدیریت موجودی برآورده می کند. این ربات ها هنگام حرکت در مسیرهای با زاویه 90 درجه از قبل برنامه ریزی شده ، می توانند حداکثر 750 پوند بار را تحمل کنند.

 

 

علی بابا

درست مثل آمازون ، تیتان تجارت الکترونیکی چینی علی بابا (Alibaba) نیز سرمایه گذاری زیادی در اتوماسیون انبار کرده است. این شرکت در حال حاضر از AGV و انبوه فناوری های دیگر برای افزایش بهره وری انبار استفاده می کند. به تازگی ، علی بابا در مورد سرمایه گذاری بیش از 15 میلیارد دلار (13.1 میلیارد یورو) برای راه اندازی یک شبکه لجستیکی هوشمند با هدف بهبود دسترسی و کارایی تحویل خبر داده است.

Cainiao ، شرکت تدارکات علی بابا، یک مجتمع لجستیکی “Future Park” را در شهر Wuxi ، نزدیک شانگهای ساخته است. در آن یک انبار هوشمند ، دفاتر و مغازه ها قرار دارد. این فناوری از فناوری هایی مانند هوش مصنوعی ، محاسبات پیشرفته ، بیش از 500 AGV و IoT با برد طولانی (LoRa) استفاده می کند.

 

 

 

جمع­ بندی

اینترنت اشیا به صاحبان مشاغل کمک می کند تا امنیت انبارها را بالا ببرند، مکان کالاها را ردیابی کنند، علائم هشدار دهنده تغییرات آب و هوا و سو عملکرد تجهیزات را تشخیص دهند و بتوانند میزان عرضه و تقاضا را پیش بینی کنند و از سوی دیگر شما قادر خواهید بود عملیات داخلی را ساده کرده و مشتریان را به روز کنید.

 

 

 

منابع

  1. https://www.iot-now.com//
  2. https://www.statista.com/statistics/471264/iot-number-of-connected-devices-worldwide/
  3. https://www.3plcompanies.net/3pl/big-data-iot-and-smart-warehouses-a-look-at-their-present-and-future/
  4. https://logisticsviewpoints.com/2018/01/08/amazon-supply-chain-innovative-world/
  5. http://insideretail.asia/2018/06/01/alibaba-investing-us15-billion-in-smart-logistics/
  6. http://www.theverge.com/2018/5/8/17331250/automated-warehouses-jobs-ocado-andover-amazon
  7. http://roboticsandautomationnews.com//
  8. https://placetech.net/analysis/worlds-smartest-buildings-alibaba-warehouse-china/
  9. https://newatlas.com/video-tour-ocado-automated-warehouse-andover/54568/
  10. https://www.digiteum.com/internet-of-things-for-smart-warehouses/

 

نویسنده و گردآوردنده: علی نوبری

 

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *