رصد کردن بدن انسان توسط سنسورهای برچسبی RFID که انرژی آنها به صورت بی سیم تامین می شود.

 

همه ی سنسور های پوشیدنی مربوط به بدن یک مشکل مشترک دارند، آنها به منبع انرژی و آنتن نیاز دارند که فراهم کردن همه این تجهیزات مستلزم وجود دستگاه‌های بزرگ و حجیم است که روی رفتار بدن شما تاثیر می گذارد.

محققان دانشگاه استنفورد سیستمی را توسعه داده‌اند که تقریباً غیر قابل تصور است، سنسورهای برچسبی محققان استنفورد که Body Net نام دارند عملیات دریافت انرژی برق و ارسال اطلاعات به یک گیرنده که در همان نزدیکی و در لباس جاگذاری شده است را با استفاده از ارتباط RFID انجام می دهند، این امر باعث می‌شود که خود سنسور به راحتی و انعطاف پذیری یک چسب بانداژ باشد.

این سنسور تغییرات ریز و دقیق پوست که اطلاعات سلامتی بدن از جمله ضربان قلب، نرخ تنفس و یا فعالیت عضلات را فراهم می‌کنند، اندازه‌گیری می‌کند.

برای محققان این مورد ثابت شده بود که آنتن چالش اصلی است. آنها تنها مجبور بودند جوهر فلزی که به صورت یک صفحه چاپ شده است را روی یک برچسب چسبانده تا بتوانند آنتن بسازند اما سیگنال این آنتن می توانست در اثر حرکت بدن ضعیف شود، دانشمندان مجبور بودند یک سیستم جدید RFID را توسعه دهند که بتواند سیگنال را با وجود تغییرات پایدار به طرز قابل اعتمادی انتقال دهد.

گیرنده به تنهایی اندازه بزرگتری داشته و برای ارسال اطلاعات به گوشی هوشمند یا کامپیوتر از بلوتوث استفاده می کند.

در حال حاضر استفاده از BodyNet به دلیل نیاز به نزدیک بودن برچسب و گیرنده محدودیت دارد، این سیستم برای رفع نیازهای اولیه از جمله ردگیری وضعیت قلب و اختلالات خواب مناسب است اما در عمل به عنوان یک سنسور ایده‌آل و کاربردی نمی توان روی آن حساب کرد.

تیم توسعه شاید بتواند این مشکل را با بافتن آنتن در داخل لباس حل کند، البته نقشه‌ها و برنامه‌هایی پشت توسعه این سیستم وجود دارد.

در حال حاضر محققان در حال کار روی برچسب هایی هستند که بتواند از عرق برای تشخیص دمای بدن و میزان استرس استفاده کند همچنین آنها امیدوارند تا روزی یک سنسور تمام بدن را معرفی کنند که بتواند در حالی که مزاحم کار و فعالیت روزانه شما نمی شود اطلاعات مربوط به بدن را جمع آوری کند که این می تواند کیفیت زندگی افرادی که با بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند را افزایش دهد، پر واضح است که این سیستم می‌تواند به ورزشکاران نیز جهت ردگیری میزان بهره‌وری فعالیت های ورزشی خود، بدون آنکه حرکات آنها را محدود کند، کمک کند.

منبع:engadget.com

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *