استفاده از امواج رادیویی برای یافتن اجسام توسط ربات

برای همه ما مواقعی پیش آمده که از ترکیب بینایی و حس لامسه برای یافتن جسمی پنهان شده در زیر بالشت های کاناپه، استفاده کرده ایم، و حالا مدتی است که محققان حوزه رباتیک تلاش کرده اند تا این قابلیت را برای ساخته های خود فراهم کنند.

چندی پیش و در سال 2019، گروهی از دانشمندان دانشگاه MIT آمریکا از ترکیب سنسورهای لمسی و هوش مصنوعی استفاده کردند تا یک ربات بتواند توسط لمس کردن اجسام را تشخیص دهد.

در حال حاضر گروه جداگانه ای از دانشمندان دانشگاه MIT ماشینی ساخته اند که می تواند اجسامی را که در ابتدای امر نمی بیند را پیدا کند. این سیستم که RF Grasp نامگذاری شده است توسط یک ریدر و یک دوربین که روی بازوی ربات نصب شده اجسام را تشخیص و بر می دارد، تا زمانی که تگ RF مربوطه روی جسم مورد نظر باشد، حتی اگر پشت کاغذ کادو هم مخفی شده باشد، ربات می تواند آن را پیدا کند.

برخلاف پروژه های دانشجویی معمولی که در دانشگاه ها انجام می شوند، این ابداع یک نمود بیرونی و مورد استفاده شفاف دارد. تیم توسعه دهنده باور دارند که RF Grasp می تواند به کمپانی هایی نظیر آمازون جهت اتوماتیک کردن و ساده سازی فرآیند انبار آنها کمک کند. آلبرت رودریگز، یکی از محققانی که روی این پروژه کار می کند می گوید؛ نبود ادراک و برداشت دو مانع بزرگ در مسیر صنعت امروزه هستند.

محققان این تیم می گویند که چالش برانگیزترین جنبه توسعه RF Grasp ادغام دید بصری واقعی با تصاوری که از طریق RF انگار می شوند، در فرآیند تصمیم گیری آن است. آنها این سیستم را با چگونگی واکنش انسان در برابر صدای ساطع شده از فاصله ای دور که با چرخاندن سر برای تعیین دقیق منبع آن همراه است، مقایسه می کنند. RF Grasp ابتدا از ریدر RF خود برای پیدا کردن جسم تگ گذاری شده استفاده می کند، اما اینکه چقدر به جسم مورد نظر نزدیک شود، بیشتر بستگی به اطلاعاتی که از طریق دوربین خود جهت تصمیم گیری جمع می کند، دارد. در مقایسه با رباتی که تنها از سیستم دید مجازی استفاده می کند، RF Grasp می تواند تنها پس از انجام نیمی از حرکاتی که انجام می دهد، مکان جسم را تشخیص داده و آن را بردارد. همچنین یک قابلیت منحصر به فرد دارد که می تواند در حین انجام وظایف خود، محیط کار خود را نیز پاک سازی کند.

البته درست است که RF Grasp تنها زمانی از ربات های سنتی بهتر خواهد بود که اجسام مربوطه مجهز به تگ RF باشند، اما این موضوع آنقدرها هم که فکر می کنید بازدارنده نیست. همانطور که MIT News اشاره می کند، در حال حاضر رویکردی برای توسعه تگ های ردیابی RF جهت استفاده در بخش خورده فروشی، در کشورهایی نظیر ژاپن وجود دارد، به بیان دیگر در حال حاضر تکنولوژی و زیرساختی که سیستم RF Grasp جهت انجام کار خود به آن نیاز دارد در دسترس است.

 

 

منبع: engadget.com

 

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *