داستان موفقیت شرکت پتروشیمی لرستان


درباره شرکت پتروشیمی لرستان

شرکت پتروشیمی لرستان از زیرمجموعه‌های پتروشیمی باختر، در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده است و با در اختیار داشتن ۷۰۰ سرمایه‌ی انسانی، در کنار ۸۰۰ نفر در قالب پیمانکار و ۵۰۰ پرسنل غیرمستقیم، فعالیت می‌کند.
اکنون با تولید سالانه، ۳۰۰هزار تن پلی‌اتیلن سنگین (HDPE) و سبک خطی (LLDPE)، هم‌چنین ۳۰هزار تن بوتن وان، از بزرگ‌ترین واحدهای پلیمری در ایران است.

نیاز کسب و کار

به‌دلیل نبود یکپارچگی سیستمی میان بخش‌های گوناگون پتروشیمی لرستان، میان واحد بسته‌بندی و انبار محصول مغایرت‌هایی وجود داشت، به‌علاوه، انجام عملیات دستی درون انبار، سبب بروز خطا می‌شد و دسترسی به اطلاعات به‌روز از موجودی واقعی انبار امکان‌پذیر نبود، احتمال بارگیری کالا با Grade متفاوت، سربار هزینه را بسیار بالا می‌برد و عملیات انبارگردانی بسیار زمان‌بر انجام می‌شد.
پتروشیمی لرستان به راهکاری نیاز داشت تا یکپارچکی را میان انبارهای مختلف محصول برقرار کند و عملیات اصلی انبار به‌شکل سیستماتیک انجام شود.

نتایج بهره‌گیری از راهکار مدیریت انبار مبتنی بر RFID

پتروشیمی لرستان، در پاسخ به نیازهایش راهکار مدیریت انبار مبتنی بر RFID راهکاران را به‌کار گرفت. با افزودن این راهکار با الصاق تگ RFID به محصولات در واحد بسته‌بندی، هر محصولی دارای شماره‌ی منحصر به فردی است که به کالا هویت می‌دهد؛ به این ترتیب، امکان پی‌گیری کالا از بسته‌بندی به انبار محصول و انجام عملیات داخلی انبار به‌شکل سیستمی و با بهره‌گیری از تجهیزات الکترونیکی با دقت و سرعت درخور توجهی انجام می‌شود و شفافیت در زمان انتقال کالا بین انبارهای مختلف در این پتروشیمی را فراهم کرده است، طوری‌که یک پالت خاص در کل انبار قابل ردگیری است.
این راهکار به‌گونه‌ای عمل می‌کند که به‌هنگام قطع ارتباط آنلاین بین دستگاه‌ها و سرور، هر دستگاه به‌شکل مستقل و آفلاین می‌تواند عملیات انبار را انجام دهد و فرآیند کاری متوقف نمی‌شود.

با به‌کارگیری این راهکار؛

  • فرآیند ورود کالا از واحد بسته‌بندی به انبار محصول به‌شکل مکانیزه و توسط ترمینال دستی (Hand Held) RFID انجام می‌شود.
  •  خروج کالاها از انبار محصول مطابق مجوز بارگیری و توسط ترمینال دستی (Hand Held) انجام و از خروج کالای اشتباه جلوگیری می‌شود.
  •  انبارگردانی و مغایرت‌گیری کالا در انبار در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.
  •  مدیریت انبارهای مختلف محصول در فروش‌های صادراتی تسهیل شده و در هر لحظه محصول قابل ردگیری است.
  • اجرای فرآیندهای انبار دقیق‌تر و چابک‌تر شده است.

فرآیند ورود به انبار با فناوری RFID؛ رفع مغایرت بین بسته‌بندی و انبار محصول

اکنون واحد بسته‌بندی کالاهایی را که آماده‌ی تحویل به انبار محصول هستند، با یک مجوز ورود، در راهکاران مشخص می‌کند و انبار محصول با دریافت مجوز ورود روی ترمینال دستی (Hand Held) و ثبت سند ورود به انبار مطابق همان مجوز ورود، محصولات را در انبار دریافت و سند مربوط را ثبت می‌کند. به این ترتیب، اگر مغایرتی وجود داشته باشد، در لحظه برطرف می‌شود.
با فناوری RFID و امکان خواندن تگ از راه دور با بُرد زیاد، کل یک Lot Number به یک‌باره و به‌درستی خوانده و سند مربوط به آن درج می‌شود و سرعت و دقت فرآیند ورود کالا به انبار افزایش یافته است.

گیت کنترلی RFID؛ اطمینان از الصاق تگ

واحد بسته‌بندی، با افزودن گیت کنترلی در انتهای هر خط بسته‌بندی، از الصاق تگ درست به هر محصول مطمئن می‌شود و از انتقال کالای با خطا به انبار محصول جلوگیری می‌کند.
هم‌چنین اگر به پالت محصول به اشتباه دو تگ الصاق شده یا اصلا تگی روی آن چسبانده نشده باشد، راننده‌ی لیفتراک و مسوول بسته‌بندی با بوق و چراغ باخبر می‌شوند و در انتهای خط بسته‌بندی، مشکل تگ‌گذاری کالا برطرف می‌شود.

 

از زبان مشتری
حمید سیدیان؛ مدیر پروژه‌ی پیاده‌سازی راهکار، در پتروشیمی لرستان

با توجه به فرآیندهای مختلف عملیات انبار در صنعت پتروشیمی مانند ورود محصول به انبار، انتقال کالا بین انبارهای ذخیره‌سازی، عملیات فروش داخلی و فروش صادراتی؛ سیستم یکپارچه‌ی راهکاران این امکان را به ما داد تا عملیات را به‌شکل یکپارچه، دقیق و سریع انجام دهیم و اطلاعات و گزارش‌های لازم را به‌موقع در اختیار مدیران قرار دهیم.