داستان موفقیت شرکت پتروشیمی لاله


پتروشیمی لاله؛ از شرکت‌های پیشرو در صنعت پتروشیمی ایران است که توانسته است با بهره‌مندی از خلاقیت در روش‌های انجام کار و فرآیندها، در بازار رقابتی این صنعت چابک و کارآمد عمل کند. این شرکت از سال 1388، تولید پلی‌اتلین سبک را با بهره‌برداری از سایت ماهشهر آغاز کرده است و با ظرفیت تولید 300هزار تن پلی‌اتیلن سبک در سال، مواد اولیه‌ی فرآورده‌های پلاستیکی را فراهم می‌کند؛ در این فرآیند، گاز اتیلن دریافتی از پتروشیمی مارون، در این پتروشیمی فرآوری و به پلی‌اتیلن سبک تبدیل می‌شود. فروش محصول در پتروشیمی لاله، شامل فروش داخلی از طریق بورس و فروش صادراتی است.

 

نیاز کسب‌وکار

نبود یکپارچگی میان تدارکات و انبار قطعات MESC با واحد مالی سبب می‌شد تا تمام کنترل‌ها در انبار و حسابداری انبار شامل فرآیندهای دریافت کالا از تولید، تحویل فروش و انبارگردانی، هم‌چنین ثبت اطلاعات دریافت از بهره‌برداری و کانتیرچینی و بارگیری محصولاتِ فروخته شده، به‌شکل دستی انجام شود؛ این موضوع ضمن صرف زمان بسیار، امکان بروز مغایرت به‌هنگام انبارگردانی را به همراه داشت و ردگیری مغایرت‌ها نیز امکان‌پذیر نبود.

پتروشیمی لاله به راهکاری نیاز داشت که بتواند این فرآیندها را از شکل دستی خارج و نظارت و کنترل کاملی بر مدیریت انبار فراهم کند.

 

نتایج بهره‌گیری از راهکار مدیریت انبار مبتنی بر RFID

پتروشیمی لاله، راهکار مدیریت انبار مبتنی بر RFID راهکاران، را که ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزار است را به‌کار گرفت. با افزودن این راهکار کارهای دستی داخل محیط فیزیکی انبار جای خود را به تجهیزات الکترونیکی داده است و عملیات دستی به فرآیندهای سیستمی تبدیل شده‌اند. به این ترتیب، دقت و سرعت عملیات اصلی انبار شامل ورود، خروج و انبارگردانی، به میزان درخورتوجهی افزایش پیدا کرده است؛ هم‌چنین به‌هنگام قطع ارتباط آنلاین بین دستگاه‌ها و سرور، هر دستگاه به‌شکل مستقل و آفلاین می‌تواند عملیات انبار را انجام دهد.

 

این شرکت در دو فاز انبار خود را به فناوری RFID تجهیز نمود که جزئیات آن به شرح زیر می باشد:

فاز 1: جهت ورود کالا به انبار تعدادی از لیفتراک ها به فناوری RFID تجهیز گردید. که در این صورت همزمان که پالت از خط بسته بندی برداشته می شود توسط ریدرهای RFID شناسایی می گردد و سند ورود به انبار در نرم افزار لیفتراک ثبت می شود و به سمت سرور ارسال می گردد. در فرآیند خروج از انبار بارگیری مطابق مجوز بارگیری و توسط ترمینال دستی (Handheld) انجام می شود.

 

فاز 2: در این مرحله برای فرآیند ورود به انبار راهکار گیت ثابت راه اندازی گردید، به این صورت که ورود به انبار در انتهای خط بسته بندی و به صورت مکانیزه انجام می شود.

با استفاده از این راهکار سند های ورود کالا به انبار به تفکیک هر شیفت و خط بسته بندی به سرور راهکاران ارسال می گردد. با اضافه شدن راهکار گیت ثابت موجب شد تا ورود به انبار متمرکز تر و تسهیل گردد و درهمین راستا هر زمان نیاز باشد می توان گزارش کاملی از پالت های بسته بندی شده داشت افزون بر این این راهکار موجب صرفه جویی در هزینه تجهیزات شده است.

 

با به‌کارگیری این راهکار؛

  • فرآیند ورود کالا از واحد بسته‌بندی به انبار محصول به‌شکل مکانیزه و توسط تجهیزات مجهز شده به فناوری RFID انجام می‌شود.
  • خروج کالاها از انبار محصول مطابق مجوز بارگیری و توسط ترمینال دستی Hand Held انجام و از خروج کالای اشتباه جلوگیری می‌شود.
  • انبارگردانی و مغایرت‌گیری کالا در انبار، در کوتاه‌ترین زمان ممکن مغایرت‌گیری انبار، انجام می‌شود.
  • اجرای فرآیندهای انبار، دقیق‌تر و چابک‌تر شده است.
  • مدیران انبار نظارت لحظه‌ای و دقیقی بر فرآیندها و تراکنش‌های انبار دارند.

تگ RFID؛ امکان ردگیری کالا در کل انبار

اکنون در انتهای خط بسته‌بندی با الصاق تگ RFID روی پالت حاوی محصول، هر پالت دارای شماره‌ یا هویت منحصر به فردی است که از خروج اشتباه و جابه‌جایی کالاها جلوگیری می‌کند و امکان ردگیری کالا در کل انبار را فراهم کرده است.

در این راهکار ثبت عملیات اسناد انبار شامل دریافت از تولید، تحویل فروش و انبارگردانی، با بهره‌مندی از ترمینال دستی Hand Held و دستگاه‌های نصب شده روی لیفتراک و گیت ثابت انجام می‌شود که نتیجه آن تسریع در ثبت اطلاعات ورودی و خروجی محصولات به انبار محصول است و نیازی به حضور کاربر برای ثبت اسناد نیست.

 

مدیریت بارگیری مبتنی بر RFID؛ نظارت کامل و سیستماتیک براساس مجوزهای بارگیری

از دغدغه‌های اساسی موجود با توجه به انواع مدل بارگیری صادراتی و داخلی در پتروشیمی ، شلوغی و بی‌نظمی در زمان بارگیری است.

با این راهکار تمام خروج‌ها براساس مجوزهای بارگیری صادر و به تفکیک تریلی و کانتینر انجام می‌شود که ضمن جلوگیری از خروج کالای اشتباه، به فرآیند خروج سرعت می‌بخشد، بعضا در زمان هایی کانتینر ها چند روز زودتر قبل از بارگیری به انبار محصول تحویل میگردد با راهکار RFID می توان جهت بهینه سازی سرعت بارگیری عملیات کانتینر چینی را زودتر از روز بارگیری و قبل از آمدن ترانزیت انجام داده و سند های موقت آن توسط هندهلد ثبت و به راهکاران ارسال گردد در نهایت پس از آمدن ترانزیت صرفا سند های خروج را ثبت نهایی نمود. افزون‌ بر این، با سیستمی شدن فرآیندهای انبار و وجود عامل کنترل موجودی Lot Number، کنترل و نظارت کاملی بر ردیابی اطلاعات محصولات تولید شده فراهم شده است.

 

از زبان مشتری

رضا سروش‌زاده؛ مدیر انبار پتروشیمی لاله

تا پیش از به‌کارگیری راهکار انبار مکانیزه همکاران سیستم، فرآیندهای دریافت کالا از تولید، تحویل فروش و انبارگردانی به‌شکل دستی و توسط پرسنل انجام می‌شد که علاوه بر صرف زمان، میزان خطا را نیز بالا می‌برد؛ در نتیجه همیشه نیاز به نظارت مستقیم بر کار و صرف زمان و هزینه جهت مغایرت‌گیری بود.

با به‌کارگیری راهکار مدیریت انبار مبتنی بر RFID، فرآیند ورود کالا از تولید به انبار محصول به‌شکل مکانیزه و سیستمی و توسط لیفتراک‌های تجهیز شده انجام می‌شود. هم‌چنین با استفاده از ترمینال دستی Hand Held، خروج کالاها از انبار محصول مطابق مجوز بارگیری انجام می‌شود و از خروج کالای اشتباه جلوگیری به عمل می‌آید. با راهکار انبارگردانی همکاران سیستم نیز، در کوتاه‌ترین زمان ممکن مغایرت‌گیری انبار انجام می‌شود.

راه‌اندازی این راهکار اجرای فرآیندهای انبار را دقیق‌تر و چابک‌تر کرده است و به مدیران انبار این امکان را می‌دهد تا نظارت لحظه‌ای و دقیقی بر فرآیندها و تراکنش‌های انبار داشته باشند.