داستان موفقیت شرکت پتروشیمی ایلام


درباره شرکت پتروشیمی ایلام از هدلدینگ خلیج فارس

شرکت پتروشیمی ایلام یکی از زیر مجموعه های هدلینگ خلیج فارس می باشد.این شرکت در سال 1382 تاسیس و مراحل احداث مجتمع در زمینی به وسعت 122 هکتار آغاز شد.  در کنار ایجاد اشتغال در استان، از اهداف این طرح می‌توان به استفاده‌ی بهینه از محصولات تولیدی پالایشگاه گاز و تبدیل آن به محصولات ارزشمند پتروشیمیایی با ارزش افزوده‌ی بیش‌تر، ایجاد صنایع پایین‌دستی در منطقه و رونق اقتصادی استان و افزایش خدمات جانبی در سطح منطقه با توجه به ماهیت واحدهای پتروشیمی اشاره کرد.

مجتمع پتروشیمی ایلام دارای واحدهای فرآیندی اتیلن، پلی‌اتیلن سنگین، گوگردزدایی خوراک، هم‌چنین تمامی سرویس‌های جانبی مورد نیاز است. ظرفیت اسمی واحد اتیلن 450هزار تن اتیلن در سال است که حدود 300هزار تن اتیلن آن، خوراک واحد پلی‌اتیلن سنگین است و مابقی آن در دیگر صنایع پتروشیمی استفاده می‌شود.

 

نیاز کسب‌وکار

به‌‌دلیل نبود هماهنگی مناسب بین واحدهای بهره‌برداری، بسته‌بندی و انبار محصول، اختلاف‌هایی در گزارش‌های موجودی انبار پدید می‌آمد که در نتیجه‌ی آن نمی‌شد به صحت گزارش‌های دریافتی مابین شیفت‌ها اطمینان داشت. به‌علاوه، بروز خطاهای مختلف در بارگیری، روند انبارگردانی را کند و به‌دست آوردن اطلاعات دقیق از موجودی انبار را دشوار و هزینه‌بر می‌کرد.

پتروشیمی ایلام برای بهبود روند عملیات انبار نیاز به راهکاری بهینه داشت که بتواند علاوه‌بر مکانیزه کردن این عملیات، دقت و ارزش افزوده را نیز بالا ببرد.

 

نتایج بهره‌گیری از راهکار مدیریت انبار مبتنی بر  RFID همکاران سیستم

با به‌کارگیری راهکار مدیریت انبار مبتنی بر RFID راهکاران، اکنون در پتروشیمی ایلام پس از اتمام مراحل نهایی بسته‌بندی، به هر کالا تگ منحصربه‌فردی تعلق می‌گیرد، عملیات ورود، خروج و سرشماری در انبار محصول به‌شکل سیستمی و به سرعت انجام می‌شود و اجرای فرآیندهای انبار دقیق‌تر و چابک‌تر شده است.

با به‌کارگیری این راهکار، پتروشیمی ایلام به اهداف زیر دست یافته است:

  • اطمینان کامل از کالاهای ورودی و خروجی انبار بدون مغایرت؛ با به‌کارگیری ترمینال دستی (Handheld) برای انجام فرآیند ورود کالاها از واحد بسته‌بندی به انبار محصول و خروج کالاها از انبار محصول مطابق مجوز بارگیری
  • ردگیری یک محصول خاص در انبار؛ با استفاده از هندهلد انبار
  • انجام بی‌وقفه‌ی کارها حتی به هنگام قطع ارتباط آنلاین با سرور؛ با کارکرد آفلاین تجهیزات
  • بهینه‌سازی سرعت و نظارت بر روند ورود و خروج انبار؛ با ایجاد فرم‌های سازمانی خاص در سیستم برای گزارش‌گیری از شیفت‌های کاری مختلف
  • سرعت‌بخشی به فرآیند انبارگردانی و مغایرت‌گیری کالا؛ با مکانیزه شدن تمام فرآیندها و به‌کارگیری هم‌زمان راهکار انبار و ترمینال دستی (Handheld)
  • تسهیل مدیریت انبارهای مختلف محصول در فروش صادراتی؛ با ردیابی در لحظه‌ی تمام محصولات

 

فرآیند ورود به انبار با فناوری RFID؛ رفع مغایرت بین بسته‌بندی و انبار محصول

با راهکار انبار مکانیزه، روند ورود و خروج کالا در انبار محصول به‌شکل مکانیزه و براساس مجوز (ورود و خروج) انجام می‌شود، در نتیجه، از بروز خطا و ایجاد مغایرت، به‌طور چشم‌گیری جلوگیری می‌شود.

با استفاده از ترمیتال دستی (Hand Held) و با ثبت سند انبار براساس مجوز صادره، به هنگام بروز خطا، درلحظه مغایرت برطرف می‌شود. به همین ترتیب در هنگام خروج کالا نیز پالت‌های روی تریلی براساس مجوز خروج صادره، با سرعت بالا خوانده می‌شود.

 

گیت کنترلی RFID؛ اطمینان از الصاق تگ

به‌کارگیری سیستم گیت کنترلی سبب بهبود عملکرد سیستم می‌شود و می‌توان با سرعت و دقت از عدم ورود پالت‌های بدون تگ، با تگ خراب یا دارای تگ اشتباه و یا با دو تگ به انبار محصول جلوگیری کرد. با شناسایی هر کدام از موارد نامبرده، سیستم با چراغ و آژیر هشدار می‌دهد.

 

از زبان مشتری
آقای مهندس فتاحی ؛ مدیر پروژه‌ی پیاده‌سازی راهکار در پتروشیمی ایلام

از آن‌جایی که فرآیندهای مختلف عملیات انبار در صنعت پتروشیمی مانند ورود محصول به انبار، عملیات فروش داخلی و فروش صادراتی، مستلزم به‌کارگیری سیستمی دقیق و یکپارچه است، سیستم یکپارچه‌ی راهکاران این امکان را به ما داد تا از صحت و دقت عملکرد عملیات مطمئن شویم و بتوانیم با ارتقا سیستم قدیمی و کند گذشته در راستای اهداف آینده گام برداریم.