هرچند که بارکد به عنوان یک استاندارد شناحته شده همچنان جهت شناسایی و ردیابی در امور مختلف به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، اما با ظهور تکنولوژی RFID و رفع نواقص و محدودیت های بارکد می توان در آینده ای نزدیک، انتظار استفاده گسترده تر و جایگزینی RFID به جای سیستم های مبتنی بر بارکد را داشت.

با به‌کارگیری فناوری RFID ، محدودیت‌های فناوری بارکد برطرف می‌شود. در آینده‌ی نزدیک؛ این فناوری جایگزین سیستم‌های مبتنی بر بارکد خواهد شد.

در ادامه به برخی از مزایای تکنولوژی RFID نسبت به بارکد اشاره شده است:

۱- حجم ذخیره سازی و میزان حافظه

تگ‌های هوشمند RFID در مقایسه با بارکدهای میله‌ای، حجم بیش‌تری از اطلاعات را ذخیره می‌کنند. هم‌زمان با رشد فناوری تگ‌های RFID ذخیره‌سازی اطلاعات تا بیش‌تر از 128 کیلوبایت امکان‌پذیر است.

۲- قابلیت خواندن و نوشتن

پس از چاپ بارکد، امکان ویرایش آن وجود ندارد، اما تگ‌های RFID به دفعات زیاد قابل ویرایش و بازنویسی هستند. این ویژگی، یکی از نقاط قوت فناوری RFID است و امکان به‌کارگیری آن در حوزه‌های مختلف را فراهم می‌کند.

۳- عدم نیاز به قرار گرفتن در خط دید

یکی دیگر از مزایای فناوری RFID نسبت به کدهای میله ای، عدم ضرورت قرار گرفتن تگ در خط دید یک تگ خوان به منظور عملکرد صحیح است. علاوه بر این می توان با توجه به ضرورت و ماهیت یک شی، تگ را درون شی بکارگرفت ( نه روی بسته بندی ) و بدون نگرانی داده ذخیره شده در آن را خواند. اما بارکد نیازمند قرار گرفتن در خط دید مستقیم می باشند تا دستگاه اسکنر بتواند به درستی آنان را اسکن نماید. ویژگی فوق باعث می گردد که از بارکد صرفا بر روی بسته بندی و سطح شی و نه درون شی استفاده کرد.
در فناوری RFID ، نیازی به قرارگرفتن تگ در خط دید تگ‌خوان وجود ندارد. در این فناوری می‌توان با توجه به نیاز و ماهیت یک کالا، تگ را درون آن قرار داد و با خیال آسوده داده‌های ذخیره شده را خواند. انجام این فرایند در بارکد نیازمند قرار گرفتن در یک خط دید مستقیم است، در نتیجه از بارکد فقط برای روی بسته‌بندی و سطح کالا نه داخل آن استفاده می‌شود.
استفاده از فناوری RFID در سیستم‌های مدیریت زتجیره‌ی تامین و انبارهای بزرگ که نیاز دارند دارند تا در لحظه حجم زیادی از کالا ر جابجا کنند، استفاده از RFID نسبت به بارکد، ارزش افزوده‌ی بیش‌تری دارد.

۴- محدوه خواندن

محدوده‌ی خواندن بارکدها بیش‌تر از چند سانتی‌متر نیست. برای خواندن تگ‌های محدوده‌ی بیش‌تر لازم است اسکنرهای متناسب با آن‌ها ساخته شود. این کار به دلیل هزینه‌ی بالا، مقرون به صرفه نیست.
محدوده‌ی خواندن تگ‌های RFID با توجه به فرکانس عملیاتی، اندازه‌ی آنتن، فعال یا غیرفعال بودن تگ، به مراتب بیش‌تر از بارکد است. این محدوده می‌تواند از ده‌ها سانتی متر شروع شود و به چندین متر برسد.

۵- خواندن و نوشتن هم‌زمان

برای خواندن هر یک از آیتم‌ها در فناوری‌های تشخیص خودکار AIDC، باید آن‌ها را به شکل فیزیکی از هم جدا کرد و به‌طور جداگانه خواند. در سیستم های RFID ، امکان خواندن چند تگ به شکل هم‌زمان فراهم است.
برای خواندن بارکد کالاهای موجود در یک محموله، باید همه‌ی محموله‌ها از استاندارد بسته‌بندی خود خارج شوند تا امکان خواندن تک‌تک آن‌ها فراهم شود. در سیستم‌های RFID می‌توان همه‌ی محتویات یک محموله را در یک لحظه و در زمان عبور از محدوده یک بررسی کننده خواند. RFID تنها فناوری موجود در خانواده فناوری‌های AIDC است که این ویژگی را دارد.

۶- امنیت دستیابی

بارکد در خارج از بسته بندی کالا نصب می‌شود و برای خوانده شدن باید در معرض دستگاه اسکنر باشد، در نتیجه ضریب ایمنی داده ی ذخیره‌شده در کد کاهش می‌یابد و دسترسی و ذخیره ی داده‌ها برای هر شخصی با دراختیار داشتن دستگاه اسکنر یا دوربین امان پذیر است.
سیستم های RFID نسبت به بارکد امنتیت بیش‌تری دارند. با رمزنگاری داده‌ی ذخیره‌شده در تگRFID و استفاده از روش‌های مختلف تایید هویت، می‌توان یک سطح قابل قبول از امنیت را به همراه این نوع سیستم‌ها پیاده‌سازی کرد.

۷- مشکل در جعل تگ‌ها

با توجه به ماهیت الکترونیکی بودن تگ های RFID، مشابه‌سازی آن‌ها در مقایسه با کدهای میله‌ای دشوار است. این نکته باعث می شود که دستیابی غیرمجاز و یا تغییر داده‌ی ذخیره شده به سختی امکان‌پذیر باشد.

۸- دوام و قابلیت سازگاری با شرایط محیطی

تگ‌های RFID می توانند در محیط‌های کثیف و ناهموار کار کنند. در حالی‌که شرایط محیطی بر درستی عملکرد کدهای میله تاثیر زیادی دارند. برای نمونه، شرایط زیر می‌توانددر خواندن کد میله‌ای ایجاد کند: که فناوری RFID، نسبتا از اینگونه مسایل مصون است.
قرار گرفتن یک لایه گرد و خاک روی سطح بارکد
پاره شدن بارکد
کثیف شدن سطح بارکد
آغشته شدن سطح بارکد به مواد چرب
تورفتگی بارکد
قرار گرفتن بر روی یک سطح ناهموار
افزایش شدت نور نیز می‌تواند برای دستگاه‌های اسکنر بارکد ممانعت ایجاد کند و آن‌ها را در خواندن تگ‌های کد میله‌ای با مشکل مواجه کند.
در فناوری RFIDاین محدویت‌ها وجود ندارد.

۹- قابلیت اطمینان به خواندن

در برنامه‌های زنجیره تامین، قابلیت اطمینان به داده‌های خوانده شده در اولین مرحله اهمیت زیادی دارد. بنابراین لازم است تا به‌دلیل ایجاد مشکل در بارکد، کدها بیش از یک‌بار خوانده شوند یا از روش‌های دستی برای درج کد استفاده شود.
ویژگی ضد تصادمی و قابلیت خواندن و نوشتن هم‌زمان در تگ‌های RFID، کاربران را از مواردی که ممکن است به‌درستی خوانده نشده باشند، بی‌نیاز خواهد کرد. داده‌های خوانده‌شده در سیستم‌های RFID ، از قابلیت اطمینان بیش‌تری نسبت به بارکدهای میله‌ای برخوردارند.

 

مقایسه فناوری بارکد و RFID در انبارداری